„Aki ugyanis szégyell engem és tanításomat, azt az Emberfia is szégyellni fogja…” (Lk 9,26)
Az Egészségfejlesztés 54. évfolyamának, 3. számában jelent meg Lőkös Dániel tanulmánya A testnevelés helyzete, céljai a köznevelésben és a felsőoktatásban címmel.
A tanulmány összefoglalja a 2012-ben bevezetett mindennapos testnevelés óta eltelt évek eredményeit. Bemutatja, hogy a nyugati országokban hogyan valósulnak meg a testnevelésórák, és milyen lépéseket tesznek az egészséges életmód kialakításáért.
A Magyarországon a változások következtében a testnevelés órák értéke megnőtt, már többen választják szabadon választható érettségi tárgyként is, és a testnevelő tanárok presztízse is nőtt. A körülmények még nem mindenhol biztosítottak teljesen, de nagyon fontos az elhivatott tanárok személye és attitűdje, hogy a mindennapos testmozgást megoldják, és az egészséges életmód szemléletét átadják a tanulóknak.
Ezután a felsőoktatási testnevelést is vizsgálja a szerző, és bemutatja egy felmérést eredményét, amelyet 2016-ban az Educatio kiállításon végeztek el a leendő egyetemisták körében. Eszerint ”a testmozgást végzők aránya igen magas a felsőoktatásba készülő, a közoktatásban négy éven át mindennapos testnevelésben részesült, leendő hallgatók körében. A fiatalok pozitív hozzáállását tükrözi, hogy többségük szívesen próbálná ki magát több különböző sportágban is. A mozgásformákat tekintve a tradicionális mozgásformát preferáltak: a nők a legmagasabb arányban az aerobikot, a férfiak a futballt, kézilabdát és a kosárlabdát szeretik űzni, ami megegyezik a mai trendekkel.”
A cikk teljes szövege elérhető.
(A kép forrása: pxhere.com)
(K. I.)