A Magyar Pszichológiai Szemle 2016/1-2. számában jelent meg a 10-18 évesek IKT-eszközhasználatát felmérő kutatás eredményeit bemutató tanulmány. A kérdőíves felmérés a Z generációhoz tartozó három korosztályt vizsgálta. A kutatók azt feltételezték, hogy a korosztályok között vannak különbségek a digitális eszközök használatában.
A kérdőíves felmérés eredménye azonban nem mutatott olyan markáns eltérést a három korosztály között, mint azt feltételezték. Az IKT-eszközök használata meghatározza mindhárom korosztály mindennapjait. Könnyen hozzájutnak a digitális eszközökhöz, a válaszadók közül csak négy család nem rendelkezett számítógéppel, a többi családban kettő vagy több eszköz is rendelkezésre áll. A választ adók jelentős időt töltenek eszközhasználattal, több mint 40 százalék fél és másfél óra közötti időt használ hétköznaponként, és hétvégén az időtartam növekszik. Egy másik szempont a multitasking, amit vizsgáltak, ez a legidősebbekre jellemző leginkább. A multitasking, az egyszerre több feladat végzése, a figyelem megosztását vonja maga után, és kutatások szerint ez hatással van az idegrendszeri folyamatokra. Egy 2012-es kutatás szerint a „megnövekedett mutlitasking tevékenység újrahuzalozza az agy bizonyos területeit oly módon, hogy az új információk megtanulására és a koncentrálásra vonatkozó képességünk csökkenhet.”
Az IKT-használat, amely megkerülhetetlen és megkérdőjelezhetetlen a mai világban, ezért érdemes sokféle szempontból, több korosztálynál vizsgálni a használat jellemezőit, elterjedségét és hatását.
Dorner L. – Hatvani A. – Taskó T. – Soltész P. – Estefánné Varga M. – Dávid M: IKT-használat 10-18 éveseknél, egy IKT-eszközhasználati kérdőív bemutatása, in: Magyar Pszichológiai Szemle, 2016/1-2. sz. 25-56. p.