„… s amit tőlem számos tanú jelenlétében hallottál, azt közöld megbízható emberekkel, akik alkalmasak rá, hogy másokat tanítsanak.” (2Tim 2,2)

„Aki szeret engem, az megtartja tanításomat…” (Jn 14,23)

„A tanítást váltsátok tettekre, ne csak hallgassátok, mert különben magatokat csaljátok meg!” (Jak 1,22)

Cikkajánló – IKT-használat 10-18 éveseknél

A Magyar Pszichológiai Szemle 2016/1-2. számában jelent meg a 10-18 évesek IKT-eszközhasználatát felmérő kutatás eredményeit bemutató tanulmány. A kérdőíves felmérés a Z generációhoz tartozó három korosztályt vizsgálta. A kutatók azt feltételezték, hogy a korosztályok között vannak különbségek a digitális eszközök használatában.

A kérdőíves felmérés eredménye azonban nem mutatott olyan markáns eltérést a három korosztály között, mint azt feltételezték. Az IKT-eszközök használata meghatározza mindhárom korosztály mindennapjait. Könnyen hozzájutnak a digitális eszközökhöz, a válaszadók közül csak négy család nem rendelkezett számítógéppel, a többi családban kettő vagy több eszköz is rendelkezésre áll. A választ adók jelentős időt töltenek eszközhasználattal, több mint 40 százalék fél és másfél óra közötti időt használ hétköznaponként, és hétvégén az időtartam növekszik. Egy másik szempont a multitasking, amit vizsgáltak, ez a legidősebbekre jellemző leginkább. A multitasking, az egyszerre több feladat végzése, a figyelem megosztását vonja maga után, és kutatások szerint ez hatással van az idegrendszeri folyamatokra. Egy 2012-es kutatás szerint a „megnövekedett mutlitasking tevékenység újrahuzalozza az agy bizonyos területeit oly módon, hogy az új információk megtanulására és a koncentrálásra vonatkozó képességünk csökkenhet.”

Az IKT-használat, amely megkerülhetetlen és megkérdőjelezhetetlen a mai világban, ezért érdemes sokféle szempontból, több korosztálynál vizsgálni a használat jellemezőit, elterjedségét és hatását.

Dorner L. – Hatvani A. – Taskó T. – Soltész P. – Estefánné Varga M. – Dávid M: IKT-használat 10-18 éveseknél, egy IKT-eszközhasználati kérdőív bemutatása, in: Magyar Pszichológiai Szemle, 2016/1-2. sz. 25-56. p.

Országos mérés, értékelés, szakmai ellenőrzés – 2022

In: 22/2022. (VII. 29.) BM rendelet a 2022/2023. tanév rendjéről

Digitális országos mérések 2022

A 2021/2022-es tanév mérföldkő Magyarország pedagógiai mérési rendszerének történetében.

2018. október 15-én kezdődnek az őszi érettségik

A 2018/2019-es tanév őszi vizsgaidőszaka 2018. október 15-én kezdődik a magyar nyelv és irodalom és a magyar, mint idegen nyelv vizsgatárgyak írásbeli...

Elérhetők a 2017. évi Országos kompetenciamérés eredményei

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 80. § (1) bekezdése által elrendelt, és a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények...

Nyilvánosak a 2016-os PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) mérés eredményei

A PIRLS az egyik legjelentősebb nemzetközi oktatási eredményeket és összefüggéseiket vizsgáló mérés, a PISA és a TIMSS mellett.

A 2016-os PIRLS-mérés eredményei megtekinthetők

A 2016-ban végzett PIRLS-nemzetközi tanulói szövegértés vizsgálat eredményei az Oktatási Hivatal oldalán megtekinthetők.