Ezeket hazánkban az országos kompetenciamérés rendszere egészíti ki. A PIRLS-mérést 2001 óta ötévente szervezi meg az IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) a 4. évfolyamos tanulók szövegértési képességeinek és az azzal összefüggő háttértényezők vizsgálata céljából. A PIRLS-vizsgálatot a világon mindenütt az adott ország ezzel megbízott nemzeti központja szervezi. Magyarországon a mérés lebonyolításáért az Oktatási Hivatal Köznevelési Mérési Értékelési Osztálya felelt.
A 2016-os mérésben 50 ország közel 320 000 tanulója vett részt. Hazánknál ezek közül mindössze 7 ország ért el szignifikánsan jobb eredményt.
Magyarországon 149 véletlen mintavétellel kiválasztott iskola 209 osztályának 4623 tanulója vett részt a mérésben. A 2001-ben kialakított 500 pontos PIRLS-skálaátlaghoz viszonyítva 2001-ben 543, 2006-ban 551, 2011-ben 539, 2016-ban pedig 554 pont lett a magyar negyedik évfolyamos tanulók átlagpontszáma.
A 2016-os PIRLS-mérést részletesen bemutató összefoglaló jelentést és a rövid tájékoztatót mellékletként csatoltuk.