
„Ha az én tanításomat megtartották, a tieteket is megtartják.” (Jn 15,20)
Az Új Köznevelés 2015. márciusi számában jelent meg egy cikk: Rendhagyó történelemóra, ízelítő a múzeum-, könyvtár és levéltárpedagógia 20. századi kínálatából
A cikkben Dr. Gurmai Beáta az EMMI Kultúráért Felelős Államtitkárság, Közgyűjteményi Főosztályának főtanácsosa mutatja be azokat a kezdeményezéseket, amelyek a közgyűjteményeket korszerű, a modern kornak megfelelően vonja be a köznevelés szolgálatába.
A cikk utal az alábbi közleményre, amelynek szövegét idemásoljuk.
A teljes cikk elérhető: Új Köznevelés 2015. március, 38-41. p.
A KULTURÁLIS INTÉZMÉNYEK A PEDAGÓGUSOK ÉS AZ INNOVATÍV KÖZNEVELÉS SZOLGÁLATÁBAN
közlemény
A múzeumok, a könyvtárak, a levéltárak, a művészeti és a közművelődési intézmények kiemelt szerepet játszanak a gyermekek informális képzésében, személyiségformálásában, identitásuk erősítésében, készségeik képességekké formálásában, továbbá hozzájárulnak a közösségek fejlesztéséhez. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának három helyettes államtitkársága – a Köznevelésért Felelős Helyettes Államtitkárság, a Köznevelési Intézményrendszer Fejlesztéséért Felelős Helyettes Államtitkárság és a Kultúráért Felelős Helyettes Államtitkárság – célként tűzték ki, hogy a Köznevelési és kulturális munkacsoport keretei között áttekintik és lehetőségeikhez mérten megteremtik a feltételeit annak, hogy az általuk irányított területeken működő intézmények az eseti kapcsolódások helyett képesek legyenek egymást erősítve, rendszeresen, tervezetten és rendszerszinten is együttműködni, hogy a köznevelés egyfajta megrendelőként legyen jelen a kulturális kínálat kialakításában. Az elmúlt fejlesztési ciklus egyik alapvető célja volt, hogy a közgyűjtemények, művészeti és közművelődési intézmények potenciálját a köznevelés szolgálatába állítsa. A múzeumok, könyvtárak, levéltárak, művészeti és közművelődési intézmények egyik kiemelt küldetése, hogy segítsék, támogassák a köznevelési intézményekben megvalósuló nevelő-oktató munkát. A megújult állandó kiállítások, a látványraktárak, a korszerű foglalkoztató-termek, a múzeumpedagógia színvonalának és presztízsének erősítése, az amatőr- és népművészeti szakkörök, csoportok tevékenységére épülő újonnan kifejlesztett nemformális tanulási programok és a közművelődési intézmények ezekkel is megerősödő, az informális tanulást szolgáló komplex tevékenységrendszere, továbbá az előadó-művészeti szaktörvény által megfogalmazott elvárások mind-mind ezt a célt szolgálták. A kulturális intézmények szerepe még inkább felértékelődik a délután is nyitva tartó iskolák rendszerének bevezetésével, továbbá fokozódó társadalmi szerepvállalásuk részeként támogatják a hátránnyal élők és speciális nevelési igényű gyermekek, fiatalok felzárkózását valamint tehetséggondozását is. A pedagógusokat ösztönözni szeretnénk, hogy a napi pedagógiai gyakorlatukba illesszék be, és természetes módon használják a tudományterületükön a kulturális intézményekben felhalmozódott tudást, valamint éljenek • az elsajátítandó tartalmak iskolán kívüli helyszíneken történő átadásának lehetőségével, • az iskola nevelési céljait szolgáló kulturális programok, művelődési tevékenységek kompetencia- és személyiségfejlesztő hatásával, • a múzeumok, könyvtárak, levéltárak, közművelődési és művészeti intézmények kínálatával, • a kulturális szakemberek, programok iskolába történő meghívásának lehetőségével. Továbbá ismerjék meg a lakóhelyükön elérhető kulturális szolgáltatásokat, kedvezményeket, és szakmai javaslataikkal akár formálják is azokat. A célok megvalósítása érdekében az Önök javaslataira is számítunk, melyeket közvetlenül is eljuttathatnak hozzánk az innovativpedagogus@emmi.gov.hu e-mail címre.