Járd végig!
EFOP-3.10.1-17-2017-00003 azonosító számú „Járd végig!” című projekt
A (fő) kedvezményezett neve: Emberi Erőforrás Támogatáskezelő
Konzorciumi partner: Szeged-Csanádi Egyházmegye Gelsey Vilmos Pedagógiai Intézete
Támogatás összege: 1.591.471.903,- Ft
Projektidőszak: 2018.01.01. – 2020.12.31.
A támogatás intenzitása: 100 %
Konzorciumi partnerek és a támogatási összegek:
EMET: 983.661.559,- Ft
SZEGEPI: 607.810.344,- Ft
Projekt összefoglaló:
Az Emberi Erőforrás Minisztériuma folyamatosan kutatja a Kárpát-medence magyar nyelvű oktatás helyzetét. A 2017 tavaszán kiküldött kérdőívek alapján több megoldásra váró problémát jeleztek a határ menti magyar nyelvű oktatási intézmények pedagógusai, készen arra, hogy az anyaországgal közösen próbálják orvosolni ezeket.
A magyarság megmaradásának feltétele a magyar nyelv erősítése, a magyar nyelvi ismeretek elmélyítése, a hagyományok és a magyar kultúra megőrzése. Ennek érdekében a magyar Kárpát-medencei pedagógusok és diákok számára közösségi élményt kell nyújtani olyan iskolán kívüli programokkal, ahol magyar környezetben minőségi alternatív időtöltést tud az anyaország biztosítani. A személyes megtapasztaláson alapuló oktatás a magyarság megmaradásának alapfeltétele olyan hosszú távú törekvés, amely képes lehet ellensúlyozni a Kárpát-medencei magyarság drasztikus csökkentését.
Célkitűzés:
A projekt célja, a Kárpát-medencei összmagyar kapcsolatok erősítése, személyes kapcsolatok kialakítása, korábban kialakított személyes kapcsolatok fenntartása és azok elmélyítése. A „Járd végig!” programjainak megvalósítása során több mint 1000 pedagógus bevonásával kívánjuk erősíteni a nemzeti összetartozást, és ennek keretében azt, hogy a hazánkba érkező célcsoport személyes élményeken keresztül közvetlenül szerezzen tapasztalatot az anyaországról.
Projektünk célja a Kárpát-medencében és a célterület régiókban:
- Tematikus együttműködések a Kárpát-medence pedagógus szövetségével/szervezeteivel/vallási közösségeivel
- Hálózatosodás feltételeinek megteremtése a különböző szervezetek bevonásával
- Végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése
- Az egész életen át tartó tanulásban való részvétel erősítése
- A pályaorientáció és pályakövetés fejlesztése a köznevelésben és felsőoktatásban, annak érdekében, hogy a köznevelésből és felsőoktatásból kilépő fiatalok a munkaerő-piaci igényeknek megfelelő ismeretekkel és kompetenciákkal rendelkezzenek
- Felsőoktatásba való bejutás elősegítése és a lemorzsolódás csökkentése
- Meglévő teljes ciklusú magyar nyelvű, de az adott ország államnyelvét is szaknyelvként oktató képzések implementálásának elősegítése
- Határon átnyúló tanulói mobilitás erősítése a köznevelés nemzetközisítése érdekében
Projekt hatása Kárpát-medencében és a célterületet érintő régiókban:
- A projekt lehetőséget biztosít a prioritási tengely által biztosított eszközök komplex módon történő alkalmazására
- A komplex megközelítés hatékony, a társadalmi felzárkózást erősítő beavatkozásokat tesz lehetővé
- Közoktatásban Magyarországra irányuló diákmobilitás erősödik
- Nő a formális-informális képzésben résztvevők szám
- Csökken az iskolaelhagyók száma, nő a végzettséget megszerzők száma, nő a Kárpát-medence magyar foglalkoztatottak száma
- Erősödik a magyar nyelv
- Kárpát-medencében toleránsabbá válik egymáshoz a magyar ember