A köznevelési törvény 2015. január elsejétől életbe lépett új eleme a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók számának csökkentése. A jogszabály meghatározza, hogy kik tartoznak ide:
„Lemorzsolódással veszélyeztetett tanuló: az a tanuló, akinek az adott tanévben a tanulmányi átlageredménye közepes teljesítmény alatti vagy a megelőző tanévi átlageredményéhez képest legalább 1,1 mértékű romlást mutat, és esetében komplex, rendszerszintű pedagógiai intézkedések alkalmazás válik szükségessé.”
A módosítást azt teszi szükségessé, hogy a társadalomban egyre magasabb a korai iskolaelhagyók száma. A KSH adatai alapján 2013-ben a 18-24 éves korosztályban 11,8% az arányuk. A kormány ezt az arányt 2020-ra 10%-ra szeretné csökkenteni.
A javítás az egész intézményrendszert érintő, komplex pedagógiai intézkedésben nyilvánulhat meg. Érdemes az iskolákban újragondolni a felzárkóztató tevékenységeket, működésüket felülvizsgálni. A lemorzsolódással veszélyeztetett tanulókkal való foglalkozás a Pedagógiai Program módosítását is jelentheti. Érdemes az intézmény összes tanulójának teljesítményét vizsgálni, mert a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók kikerülhetnek a hátrányos, vagy halmozottan hátrányos, a sajátos nevelési igényű vagy a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók közül is. Abból a szempontból kell vizsgálni a tanulókat, hogy önmagukhoz, az elvárható teljesítményhez képest milyen eredményeket mutatnak.
Az eredmények értékelésekor az okokat kutatva dönthetnek az iskolák, hogy milyen szintű gondozásra lesz szükség.
Cikk kivonat: Közoktatási Vezető, 2015. február, 14-15. p.
Török Anna Karolina: Szakmai együttműködés a lemorzsolódással veszélyeztetettekért
A Köznevelési Törvény 2015. január elsejei módosítása bevezette a Lemorzsolódással veszélyeztetett tanuló fogalmát.
A cél, egy olyan jelzőrendszer kialakítása. amelyhez pedagógiai intézkedések, kontroll tevékenység is társul. Ez kiszűri, majd támogatja a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulókat.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások területe is kiegészült ezzel a területtel. „A lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók támogatásához kapcsolódó korai jelző- és pedagógiai támogató rendszer működtetése” került be az ellátandó feladatok körébe.
Az intézmények az ezzel kapcsolatos összesített, statisztikai jellegű adatok szolgáltatását követően kaphatnak majd pedagógiai-szakmai támogatást, amivel eredményesebbé tehetik a nevelő-oktató munkát, és csökkenthetik a lemorzsolódást.
Cikk összefoglaló: Közoktatási Vezető, 2015. február, 8-9. p.
Szitt Zsolt: A köznevelésről szóló törvény legfrissebb változásai