„Aki ugyanis szégyell engem és tanításomat, azt az Emberfia is szégyellni fogja…” (Lk 9,26)
A Könyv és Nevelés folyóirat 2018. évi 1. számában olvasható tanulmány Steklács János tollából, PISA 2015 után, PISA 2018 előtt, A szövegértő olvasás fejlesztésének, tanításának feladatai címmel.
A tanulmány a PISA fogalmát járja körül, a tartalmi keretek, a gondolkodási műveletek és az olvasási szituáció bemutatásával. A reading literacy fogalma a 2018-as felmérésben: „A szövegértő olvasás megértés, alkalmazás, értékelés, reflektálás és elkötelezettség a szövegekkel annak érdekében, hogy az egyén elérje célját, gyarapodjon ismereteiben és lehetőségeiben, valamint, hogy elősegítse részvételét a társadalom, közösség életében.” Olyan jártasságot, hozzáértést, tapasztalatot mér a szövegértés, amely nem kapcsolódik tantárgyhoz, mint pl. a matematika, hanem az iskola egész életében jelen van, „hiszen az olvasás mindig tanulás is egyben”. A 2015-ös eredmények szerint a magyar diákok az OECD országok között az áltag alatt teljesítettek. A változáshoz szükséges lenne, hogy az olvasásnak, szövegértésnek hangsúlyosabban jelen kellene lenni az oktatásban. A folyamatosság az egyik döntő tényező, hogy az olvasás és szövegértéssel való foglalkozás ne fejeződjön be alsó tagozaton, hanem folytatódjon, egészen a felsőoktatásban is. A digitális szövegértés is beletartozik a mai korban a fejlesztendő területekbe. A fejlesztés végső célja nem az iskolai eredmények javítása, hanem felkészítés az életre, az alkalmazható tudás megszerzése, olyan tudásé, amely illeszkedik a kor elvárásaihoz. A tanulmány szerzője végül 15 pontban foglalja össze javaslatait.
A folyóirat száma elérhető és letölthető
(A kép forrása: flickr.com)